Built with JSN PowerAdminBuilt with JSN PowerAdmin

 

See other templatesSee other templates

 

Alle kender eller har hørt om teorierne omkring opdriften på flyvingers krumme overflade.

 

Men hvordan opfører luften sig omkring et rør ? Og hvad nu hvis røret roterer omkring sin længdeaksel ? Ja, det forskes ,der i , i fjernøsten.

Skibe med lodretstående store roterende cylindre sejler med ligesåstor effekt som sejlskibe. Og nu har Mærsk bygget en større tanker om med "rotorsejl".

Når cylinderen (røret ) drejer rundt i vinden så opstår der et kraftigt vakuum på den ene side. Et vakuum , der simpelthen trækker skibet fremad.

Den effekt kaldes for "magnus effekten". Og er opfundet for over 100 år siden, men sjældent brugt.

 

Ideen for Mærsk er at spare brændstof.

 

Ved at ændre rotorhastigheden kan man flytte vindens træk i den roterende cylinder. Så det hele virker som et stort sejlskib.

Se ingeniøren online på linket herunder.

https://ing.dk/artikel/maersk-staar-soes-med-foerste-rotorsejl-214156

https://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect

Ia

Dagens vits

De startede bilen og direktøren sagde:
Nive info
Gå til toppen