Built with JSN PowerAdminBuilt with JSN PowerAdmin

 

See other templatesSee other templates

 

 

Ild og flammer i kedler eller motor cylindre er brændende gas fra brændsler og brændstof.

 Vi løser bevægelseskræfter med andtændte gasser i motorer og systemer der passer til formålet. Men det giver samtidig behov for nye tilførsler.

Vi opbevarer brændsler og brændstoffer frem til brugstidspunktet , hvor vi ændrer og antænder dem idet det kun er gasserne der kan brænde.

Hvert brændstof og brændsel har sit gassificeringspunkt.Hvor fast brændsel skal opvermes mest, mens vædsker hurtigere når punktet.

Når du ser flammerne i en kamin , så er fast stof (træ) overgået til gas, der så brænder.

Sprit brænder altså ikke, men det gør dampene fra sprit.

Olie brænder ikke, men det gør dampene fra olie.

Så vi skal altså op på en fordampnings temperatur.

Faste brændsler kan normalt stables, mens brændstoffer skal opbavares i tønder og tanke.

Når man har præsset olie af rapsfrø, så opbevares det i en beholder.

Når temperaturen bliver høj nok (altså nær fordampningstemperaturen) brænder det som gas i en motor ligesågodt som dieselolie.

Faste stoffer derimod skal varmes meget højere op før de afgiver gas der kan brænde.

Så træ i kaminen, kakkelovnen, centralfyret skal op så det gløder.

Og det gælder alle faste brændstoffer.

Man omsætter halm i halmfyr ,koks i koksfyr, kul i kulfyr o.s.v. Med mere eller mindre luft kan man styre forbrændingen. Og så er det ligegyldigt om det er affaldskorm kornaffald, granulerede bildæk,olivenkærnesten, kirsebærsten, flis eller træpiller.

Det vigtige er at fyret er justeret til brændslet. Alternativt forurener selve forbrændingren.

Og vi får knalgas , løbesod, skorstensbrand og andre sjove ting.

Derfor bruger vi rent brændsel eller brændstof i vore kedler og motorer. Det skal være justeret til punktet hvor gasserne brænder optimalt.

Under krigen kørte man med biler på gengas. Det var træ opvarmet til afgasningstemperaturen. Det var ikke optimalt men det fungerede.

Når kulbrinter brænder optimalt , så dannes der CO2 og H2O. (kuldioxid og vand).

Så al røg indeholder altså store mængder CO2 og H2O foruden støv og aske.

Alt efter brændslet så er der yderligere NOx og SO2 i udstødningen og skorstenen .

Ian

Dagens vits

Åge og Hans er brødre og har boet sammen i mange år i Århus. De er bl.a. beskæftiget med at dele aviser ud hver dag i byen. En dag da der var bidende koldt og snestorm foreslår Åge,at de ikke skal dele aviser ud. Hans nikker samtykkende. Lidt efter er Hans ved at tage overtøj på og på vej ud af døren, Åge spørger ham, om hvor han skal hen. eg tager ud på vores rute og fortæller,at vi ikke kommer i dag p.g.a. vejret
Nive info
Gå til toppen