Built with JSN PowerAdminBuilt with JSN PowerAdmin

 

See other templatesSee other templates

 

 

En akkumulator i en bil på f.eks. 80 Ah (ampere-timer) er nok til både start og lys, sålænge der hele tiden oplades under driften.

 Under opladning af bly akkumulatorer sker der en kemisk process på blyelektrodernes overflade, som kan udløses igen når processen går modsat.

En akkumulator eller et blybatteri er beregnet til at kunne give en hurtig og kraftig startstrøm. Og så siden løbende at holde spændingen på 12 volt under drift af tændspole, lys og bilradio. Ikke som varmeapparat af kabinen.

At varme noget op med batterier kræver utoligt meget energi. Så Ellerten , Keweten og lignende tidligere elbiler var altid kolde.

Solceller kan oplade batterier, men her skal man ikke bruge stor startstrøm. Men løbende kunne aftage elektricitet over tid. Et sadan batteri er altså lidt anderledes opbygget.

Men i en håndevending kan man godt bruge bilbatterier. De er bare ikke så effektive. Men de er noget billigere i anskaffelse.

I elbiler bruger man i dag lithium-ion batterier, der skal yde over lang tid.

80 Ah hvor meget er det ? For vi arbejder jo altid i kWh (kilo-watt-timer). Så det ville være lettere at omregne til kWh elektrisk.

Med lidt god vilje så er der 12 volt gange 80 Ah = 960 voltampere timer eller watt timer.

Idet volt gange ampere er lig watt.

860 Wh (watt-timer) er så lig 0.96 kWh (kilo watt-timer).

Så på et bilbatteri er der næsten 1 kWh.

En sparsommelig familie bruger 4000 kWh elektricitet om året. Og det er lig 11 kWh om dagen. Hver dag året rundt. (dog mindre om sommeren og mere om vinteren).

Et batterilager i garagen skal så mindst bestå af 11 bil akkumulatorer.

Erfaringen siger at man mister 40 procent på den lagerform . Så det rigtige tal villigge lidt højere.

Så 16 akkumulatorer vil nok være grundlaget. Dertil opladere , styring og en invertor.

Små møller kan godt levere til et stand alone anlæg, som kan klare opladningen og vedligehold af spændingen. Man kan også vælge solceller, men de dur ikke i vinterperioden.

Og vælge 12 volt DC ledningsnet fremfor 230 volt AC. Det svarer til camping eller lystbåd.

Batterier skal kunne afkøles og anbringes i udlandet i udhuse beskyttet mod direkte sol.

Det er ikke helt ufarligt, idet der kan opstå brand ved nedbrud og kortslutning.

Så ikke nogen batteribank indendøre.

Specielt lithium batterier er ret sencible.

Ian

Nive info
Gå til toppen