Akkumulatorer oplades under kørslen . Og ved start udvikles der strøm nok til at trække motoren igang. Men det betyder ikke at akkumulatorer dur til at gemme elektricitet over uger og dage.
Biler bruger blyakkumulatorer , som start batteri. Små kompakte kasser, hvor i der er 2 mangecellede bly elektroder i en elektrolyt (svovlsyer plus vand).
Den ene kaldes plus polen , den anden kaldes miunus polen.
Mellem de 2 poler står der en 12 volt jævnspænding på almindelige bilbatterier.
En akkumulator og et bilbatteri er altså det samme.
Gamle knallerter og motorcykler kan godt have akkumulatorer på 6 volt. Ligesom lastbiler kan have batterier på 24 eller 48 volt. Det hele afhænger af hvor meget kraft man skal bruge til start.
De første elbiler køete på almindelige bilakkumulatorer.
Siden kan der lithium-ion batterier, der vejede mindre og som opbyggese mere energi.
Nu er bly akkumulatoren stadig en billig batteri løsning.
Så solcelleejere har flere steder brugt disse batterier til langtidslagring af elektricitet. Hvad de slet ikke er egnede til. Andre "specielle" blybatterier har siden taget over.
Men det er lithium-ion batterierne, der primært indgår i de dyre batteribanker, som man hører om.
Når man oplader et nyt blybatteri , så skifter overfladen farve fra grå til brun. Og når man aflader så skifter elektroderne igen farve. Samtidig nederoderes overfladerne og blystøv drysser ned i bunden af batterikassen.
Når der er støv nok i bunden, når det op og kortslutter elektroderne.
Så blybatterier har med andre ord en vis levetid.
Lithium-ion blatterier holder længere.
Der kan også ske kortslutninger i battericellen. Så brænder det hele sammen. Det sker sjældent for biler men i store opstillinger (batteribanker) er det sket ind imellem.
Ved lithium-ion batterier, så brænder bygningen oveni helt ned. (Stor ulykke på Hawaii).
Batterier kan forlænge driftstiden af det VE anlæg man har. Så i stedet for 50 procnet selvforsyning kan man øge driftstiden til f.eks. 70 procent af tiden.
Solcelleanlæg i Tyskland har en del batteribanker tilsluttet . Så man kan flytte energiforbruget fra produktionhstiden midt på dagen til forbrugstiden om aftenen.
Men nu er strømmen fra akkumulatorer jo jævnstrøm. Så den skal via en inverter og hakkes op til vekselstrøm før man kan bruge den. Ligsom strøm fra en husstandsmølle skal ensrettes ti jævnstrøm før man kan "lagre" den.
Så der er problemer og løsninger.
Ian
Grøn strøm fra landmøller stopper 2018, når CO2 pengene...
Flade lincer som brugt i overhead projektører kan hæve soltemperaturen som et...
Det er igen firmaerne Wind 1 ,GK Energi og Eurowind der er på færde med opstilling af vindmøller...
Normalt slukkede man før i tiden oliefyret den 15.april . det skete ikke i år.
Det er igen firmaerne Wind 1 ,GK Energi og Eurowind der er på færde med opstilling af vindmøller...
Rapsolie, brint, gengas, dieselolie,sprit, petrolium, friture olie , biogas og meget mere er...
Verdens første havvindmøllepark Vindeby 1 udfor NordvestLolland er ikke mere.
Mens tiden går dør horsemor . Indenfor VE synes det at...
Produktionsresultatet for 119 vakuumrør eller ca. 17,4 kvadratmeter solfanger.
Engang var debatten mellem OOA og tilhængere af atomkraft. Så kom balladen mellem OVE og...
Man må dyrke raps overalt i Danmark , men man må ikke mere bruge raps i rapsoliebiler.
Produktionsresultatet for 119 vakuumrør eller ca. 17,4 kvadratmeter solfanger.
Da man plantede Klosterhede Plantage steg temperaturen i Struer 2 grader.
Ny pulje for husstandsmøller Den 3.maj åbner Energinet.dk for ny runde for...
Hvilken temperatur er bedst for solcellerne ?
Energistyrelsen - 2017-05-05
Drejbare anlæg kendt fra forsvaret, som radar vogne og solfangerinsustrien som heliostater kan...
Møller med gear og generator bliver temmelig varme under drift. Den varme smider man bagud til...
Savonius rotorer, darrieux møller, Poulsen møllen og flere.
En stor vinge fra Siemens har knust en chauffør på Esbjerg Havn.