Built with JSN PowerAdminBuilt with JSN PowerAdmin

 

See other templatesSee other templates

 

Når varmepumper , elvarme og driftmotorer kører, så får de elektricitet fra kul og vind.

 

En energiform konverteres med andre ord til en anden energiform. Og det er som om man glemmer at den første energiform ikke tæller med i regnskabet.

Når man producerer brint så får man 50 procent varme, 25 procent ilt og 25 procent brint.

100 procent elektricitet konverteres altså til 25 procent brint. Ikke just noget godt regnskab.

Derefter bruger man brinten i brændselsceller , hvor der yderligere tabes procenter i konvertering til elektricitet.

100 procent kul eller vindstrøm er altså blevet til måske 6 til 10 procent brændselscellestrøm.

Kun hvor primærkilden er relativ gratis, som vandkraft og vindkraft kan man sige, at så store energitab gennem konverteringerne måske ikke betyder noget.

Og specielt der hvor varmeenergien kan udnyttes til lokal opvarmning eller fjernvarme , så er lidt flere procenter blevet nyttiggjort.

Så når kulminearbejdere i Polen, Sydafrika ,Columbia eller Australien har udskibet kullene så er det ikke gratis energi, men energi der allerede har kostet energi at udvikle eller hente.

Når vindmøller har snurret 7 til 12 måneder, så er primærregnskabet på energisiden indhentet.

Og resten af levetiden er kun almindelige små driftsudgifter. Så vind er næsten gratis et år efter opsætning. Og dermed strømproduktionen fra anlæggene.

På samme måde er vandkraft næsten gratis (rent energiforbrugemæssigt) efter etableringen.

På Island har de Kraftla, der omsætter vulkanens varme til elektricitet . Og sydpå har man solcellefarme, der godt nok er dyre at etablere , men som ikke bruger energi i produktionen.

Varmepumper, oliefyr, elvarme , brændselsceller og lignende er rene tabgivne systemer der bruger energi til benefice for varme (den laveste energiform) eller anden drift.

I energiregnskaberne skulle vi helst have alle parametrene med.

Og så er der anvendelsesmulighederne i det ene eler andet niveau.

Komprimeret brint, kan trække brændselsceller, der producerer elektricitet, der kan trække elektromotorer. Det gør kæden anvendelig i transport, men hundedyr i energiregnskabet.

I fremtiden får vi nok ikke råd til de energitunge løsninger. Der skal holdes op mod hinanden.

Hvor elbiler kan gemme 70 procent af elektriciteten på batterier mod brint der vil ligge på 6 til 10 energi-procent.

Vi må satse på at få mest muligt ud af de investerede kræfter. Og ikke de teknologisk mest sofistikerede af slagsen. For energien kommer ikke alene.

Og de gamle energikilder tørrer ud.

Ian

Dagens vits

Hvorfor findes der kun snemænd - og ikke snekvinder???? Fordi det kun er mænd der er så dumme, at de vil stå ude i frost og kulde en hel lang vinter!!!
Nive info
Gå til toppen