Built with JSN PowerAdminBuilt with JSN PowerAdmin

 

See other templatesSee other templates

 

 

Tusinder af grønne elbiler kræver elektricitet i kontakten hele døgnet , men det er kun teknisk muligt va import.

 

Og hvad er det så lige vi kan importere 24 timer 7 gange om ugen ? Det er naturligvis nabolandenes overskud. Fra Norge får vi vandkraft, fra Sverige får vi vandkraft og atomkraft, fra Polen kulkraft,fra Tyskland brunkuls kraft og vind, og ellers med skiftende variation vind fra offshorevindmøllerne og nogle af vores egne landmøller.

Og der er mest overskud når vinden blæser.

En grøn omstilling kræver med andre ord en stor bufferkapacitet . Ellers er den ikke grøn men brun , sort og gul. Og det er man slet ikke seriøst igang med.

Så omlægning af den danske bilpark til grøn energi er p.t uden de store armbevægelser.

Der skal langt mere til for at få tekniske realiteter bag de grønne udmeldinger.

Og staten burde gå anderledes aktivt ind i hele processen.

Den billigste elektricitet kan vi producere på landmøller. Så det gør man alt for at bremse.

Den dyreste elektricitet får man fra vindmøller på dybt vand, så det fremmmer man.

Lagring af strøm på pumpekraftværker , det sker kun i Tyskland.( hvor 15 procent af energien tabes).

I Danmark foretrækker man tilsyneladende brint (hvor 75 procent af energien tabes).

Og sådan er der felt for felt ikke altid reson i handlinger og visioner.

80 procent af befolkningen vil gerne have mere grøn energi. Det er tilsyneladende omvendt på Parnasset , hvor "grønt" mere er et slogan end en vej.

Nu viser det sig, at en dansk elbilpark i 2030 må belave sig på at blive forsynet med elektricitet fra brunkul i Tyskland. I de perioder hvor vi ingen VE har i kontakterne.

Det både trist og sørgeligt.

Se også:

https://www.dkvind.dk/rene-elbiler-paa-tysk-brunkul/

Ian

Dagens vits

- Tjener der er en flue i min suppe - Ja vi havde ikke redningsveste til dem alle samme.
Nive info
Gå til toppen