Ulovligt telefonsalg, ulovlige henvendelser, falske profiler og urigtige oplysninger er noget af det forbrugerombudsmanden finder stærkt kritisabelt.

Der er flere nye elselskaber der tilbyder el-kunder billigere strøm og lignende rådgivning. Primært via uopfordret telefonsalg kontakter man udvalgte telefon numre med den hensigt at kunne shanghaje kunder fra eksisterende lokale distributører.

 

Metoderne for at overbevise synes meget grove. Idet man bruger ufine metoder i den grad at forbrugerombudsmanden har politi anmelde f.eks. elselskabet Norström.

Selvom sagen er meget omfattende har man udtaget 224 forbrugeres sag til prøvelse

Og her står Norström tilsyneladende svagt.

 

Norström har bl.a. vildledt forbrugerne:

citat:

1. at udgive sig for eller på anden måde at give forbrugerne det indtryk at opkaldet er fra forbrugerens nuværende selskab.

2.i strid med sandheden at oplyse , at Norström samarbejdede med , skulle fusionere med eller var blevet overtaget af forbrugerens nuværende selskab eller at forbrugerens nuværende elselskab var gået konkurs.

3.at give urigtige oplysninger om , at forbrugeren kunne spare penge ved at skifte til Norström, selvom selskabet ikke kendte til forbrugerens nuværende elaftale eller forbrug.

 

Vi har nok alle fået henvendelse fra en af de nye elselskabr.

Der er på hugst her i Nordvestjylland

Og kender folk der har kedelige og dyreerfaringer med et skifte.

Men det stopper næppe telefonsælgerne.

 

Et er sikkert du sparer ingenting på din elregning.

 

Se også.

 

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/nyheder/forbrugerombudsmanden/pressemeddelelser/2020/elselskabet-norstroem-politianmeldt-i-omfangsrig-sag-om-ulovligt-telefonsalg/

 

https://www.dr.dk/nyheder/penge/efter-uhoert-mange-klager-elselskab-politianmeldt-i-stor-sag-om-ulovligt-telefonsalg

 

https://energiwatch.dk/Energinyt/Energiselskaber/article12542506.ece

 

Ian

JSN Shine is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework