I en række lande i Europa kører der nu test tog på hydrogen.

Det drejer sig om England, Tyskland, Holland, Østrig og Italien , som via forskellige teknikker har installeret anlæg i flere lokaltog.

 

Ideen er at afvikle dieseltog inden for de næste 20 år. Hvor hydrogen skal kunne sejtrække på linje med dieselolie. Det kan kun lade sig gøre på basis af flydende brint (H2) . Da brint på gasform ikke har trækkraft nok.

 

Man fodrer brændselsceller , der så udvikler elektricitet til driften. Alternativt får man brint fra flydende methan , der indeholder mere brint per volumen. ( CH4).

 

Lidt af samme teknik som de store asfalt brændere , der kører med gasflaskerne på hovedet og dermed får flydende gas ud.

 

Hvis det skulle ske på gas-form ,så ville det kræve flere togvogne fyldt med store gasposer.

 

Brint eller hydrogen på kryogenisk form ( stærk kulde og højtt tryk) indeholder mest energi. Og fungerer bedst med brændselsceller. Bruger man methan ( CH4) sætter kulmolekylet sig løbende i brændselscellernes porrer . Og skal derfor renses tit og ofte.

 

Så der findes to metoder: 1) flydende brint i ombyggede motorer. 2) Flydende brint eller methan på brændselsceller , der så driver toget elektrisk.

 

Se også:

 

https://www.tu.no/artikler/hydrogentog-blir-stadig-mer-populaert-i-europa-se-hvilke-land-som-satser-pa-teknologien/500442

 

Ian