El-drift med brændselsceller eller litium-ion batterier.

Har man ubegrænset adgang til vedvarende energi , som f.eks. ved vandkraft så er prisen på elektricitet ligegyldig, men er ressourcen stødvis som ved vind og sol så betyder økonomien en væsentlig del.

 

Det bedste var at man havde ubegrænsede forbrugsmuligheder med store lagre i baglandet, men sådan er verden sjældent skruet sammen. Så vi er afhængige af energilagring og tilpasning til det mulige.

 

Skal maskinen arbejde så vil dieselolie fortsat være alfa og omega , men er kravene mindre så kan batterier og brint sagtens udfylde både behov og leverance stabilitet. Så privat biler vil uden tvivl overgå til både batterier og brint de næste 10 år.

Hvis infra strukturen følger med , med ladestationer og brinttankanlæg.

 

For det bliver ikke billigt at omlægge. Og ikke billigt at drive el-drift fremfor petroliums løsninger.

Simpelthen fordi det koster at producere brint og det koster at køre på batterier.

 

Brint produceres udfra ferskvand , der deles i ilt og brint eller oxygen og hydrogen.

Man tilsætter en elektrolyt (svovlsyre) og to elektroder med jævnstrøm.

En plus pol og en minus pol. Ved plus kommer der ilt og ved minus kommer der brint.

Vand hedder H2O . Hvorfor der er 2 gange luftarten brint og en gange luftarten ilt.

50 procent af energien går til brint og 50 procent til ilt.

Ud af det afleveres der process energi i for af varme.

Så regnestykket hedder at kun 25 procent af energien bliver til brint.

Ilten lukkes bare ud i luften.

Her er der altså et energi tab på 75 procent. Før man bruger brinten i en brændselscelle eller direkte i en forbrændingsmotor.

 

Elektriciteten fra en brændselscelle trækker så en elmotor i bilen.

Der er ikke meget trækkraft i selv flydende brint , så forbrændingsmotoren er nærmest udelukket.

 

Har man elektriciteten til elektrolyse (vandsønderdeling) fra en billig energikilde , så er situationen naturligvis en anden.

 

Elektricitet kan også oplade batterier .Dem findes der flere typer af, hvor litium-ion er de bedste. Altså vejer mindst og kan oplade mest. En blyakkumulator vejer f.eks. alt for meget. Men kan dog bruges til kortere ture.

 

Batterier kan gemme op til 70 procent af energien og udkonkurrerer derfor brint med mindst 2 længder. Desværre er litium et relativt sjældent grundstof og derfor dyrt.

 

Og der står diskussionen så i dag.

 

Ian

 

 

JSN Shine is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework