Kommission foreslår tiltag til mersalg af el-biler.

Fritagelse af afgifter , pålægning af andre afgifter, generelle driftsafgifter og tabte provenuer.

Omlægning af hele trafikflåden til elbiler inden 2030 er tilsyneladende urealistisk , men kommissionen foreslår flere tiltag der vil kunne øge antallet af elbiler.

 

Med store tilskud til køb af den enkelte elbil frygter man at pengene hurtigt havner i en utilsigtet bil-eksport. Hvorfor tilskud til køb af elbiler løbende foreslås at følge den enkelte ejer.

Ideen med at omlægge til mere el og hybrid transport er at reducere den store CO2 udledning.

Specielt udledning af CO2 i tættere byområder og trafikalt belastede zoner.

Derudover primært for at reducere CO2 i al almindelighed af hensyn til klimaet.

 

Men det bliver ikke gratis. For det første taber staten indtægter på salg af diesel og benzin. Og indtægter fra registrerings afgifter på ny benzin og dieselslugere.

Ved afvikling af afgifter på elbiler m.v. indkalkuleres et væsentligt provenu tab.

Specielt hvis man når et mål på 1 million elbiler i 2030.

 

Det forsøges hentet med vejafgifter på alle biler. Og øgede brændstofpriser med en krone per liter.

Alligevel kommer der til at mangle milliarder .

Så kommissionen er tilsyneladende slet ikke færdige . Eller også mangler de overblik.

 

Oveni kommer der så flyafgift og ny vejafgift for alle. Det vil ramme især pendlere.

Men indtil nu er det kun forslag.

 

Se også:

https://ing.dk/artikel/kommission-foreslaar-kontante-tilskud-paa-2500-kroner-aaret-elbiler-238419?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=ing_daglig

 

https://www.energy-supply.dk/article/view/738162/rapport_en_million_gronne_biler_i_2030_koster_57_milliarder

 

Ian

JSN Shine is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework