H2CO3 eller metan udaf CO2 og H2O.

Brænder man brint og ilt , så får man vand. Brænder man kulilte og ilt så får man kuldioxyd.

Brænder man noget , der går sammen med ilt , så får man aske.

Aske er altså resultatet af en forbrænding. H2O og CO2 er altså lig med aske.

Derfor bruger man vand og kultveilte til at slukke brande med. For aske kan ikke brænde 2 gange.

 

Opvarmer man vand til over 1000 grader , så spaltes det i ilt og brint.

Her kan "aske" altså revitaliseres ved tilførsel af energi.

På samme måde opvarmes CO2 til over 1000 grader så spaltes det i CO- og O

Så CO2 kan altså omdannes til kulilte og ilt ved tilførsel af energi.

 

Blandes H2O og CO2 så sker der ingenting, men hvis man spalter vand til brint og ilt, og kultveilte i kulilte og ilt , så kan man parre brint og kultveilte , som så bliver til H2CO3 eller metan.

Metan brænder fint med ilt igen og spaltes til CO2 og H2O.

 

Så har man en masse ekstra "billig" energi , så kan man omdanne vand og CO2 til metan.

Og den energi kan hentes fra vandkraft eller vindmøller.

 

En anden metode er elektrolyse, hvor energi tilført som jævnstrøm spalter vand i ilt og brint. Og på samme måde kuldioxyd eler kultveilte om man vil.

Kulilte og brint kan så via en katalysator omdannes til metan .

Til rest bliver ilt, som man kan lede ud i luften.

 

CO2 kan hentes fra cementfabrikkerne eller bryggerierne. Alternativt kan CO2 hentes fra biogasanlæg , hvor CO2 også er et restprodukt.

 

På biogasanlægget i Rom syd for Lemvig opstilles der i øjeblikket en prototype på et anlæg der skal omdanne CO2 og Brint til metanol. Energien vil i fremtiden komme fra nye mølleparker langs kysten.

 

Methan kan sidenhen omdannes til træsprit eller metanol CH3OH , der er et flydende brændstof .

Det anvendes til modelfly, store racerbiler og de sidste år til brændselsceller.

 

Ian

JSN Shine is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework