Transformation er når en spænding via magnetisme omdannes til en anden spænding.

Hele tiden med den låste fysik, at watt ind er lig watt ud. Så når spændingen går op så falder strømmen. Og når spændingen går ned så stiger strømmen.

 

Det gælder for vekselstrøm via transformatoren.

Jævnstrøm kan ikke transformeres.

Men hakkes jævnstrøm i smådele , så kan de alligevel passere en transformator.

Det bruger man når solcellestrøm (jævnstrøm) via en invertor omdannes til 50 Hz og sælges til lysnettet. Men det koster energi.

 

Så watt ind i en invertor er ikke det samme som watt ud. Der er tab (varmetab).

 

Når man via elektrolyse (jævnstrøm) spalter vand i ilt og brint , så sker der en konvertering.

Processen bliver meget varm ( varmetab). Og brinten kan brændes igen i en motor eller brændselscelle. Tilbage til elektricitet koster yderligere energi. Så brint er fint som lager, men dyrt at udvikle i processen. (ilten slippes bare ud i luften omkring).

 

Opladning (kemisk energi) i et bilbatteri koster på samme måde varme. Og nogle typer kan oplade mere end andre ( specielt litium-ion batterier). Men tabet er temmelig stort. Dog ikke så stort som ved lagring af brint.

 

Elbiler og brintbiler er altså resultatet af en lagring efter konvertering. Og kan bedst udvikles hvor man rigeligt af energi . Som store vandkraftanlæg, vindmøller under overproduktion , stærk sol over sydlige ørkener. og lignende.

 

Det er jo heller ikke billigt at pumpe olie op , transportere det og via et raffinaderi udvikle brændstof til biler , tog og fly. Så konvertering koster energi.

 

Derfor er det vigtigt , at man også udnytter varmen (varmetabet) til f.eks. varmt vand eller opvarmning. Jo mere tab der kan gen-udnyttes des bedre.

En solvarmebeholder skal derfor helst stå i kælderen af et hus eller midt i huset, så varmen (varmetabet) indirekte kan udnyttes.

 

Så konvertering kan have flere ansigter.

 

Ian

JSN Shine is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework