Indledende undersøgelser for en brintfabrik i København.

I samarbejde med flere store spillere på markedet indleder Cowi nu forundersøgelse til etablering af en større brintfabrik i Hovedstadsområdet.

 

Bag Cowi står: Mærsk ,Ørsted, transport DSV, SAS ,Københavns lufthavn og rederiet DFDS. Skriver EnergySupply online.

 

Brint eller Hydrogen fremstilles via elektrolyse (vandsønderdeling) af ferskvand . Idet vand eller H2O skilles i 2 gange Hydrogen og en gange Oxygen (ilt). Der påføres jævnstrøm via 2 elektroder.

For at processen kan ske tilsættes en katalysator. (svovlsyre).

 

I takt med at vandet spaltes tilføres mere ferskvand. Katalysatoren forbliver i væsken og nedbrydes kun langsomt, men deltager i processen.

 

Da brint er en gasart fylder den meget. Så for at komprimere gassen omdannes den til væske under høj kulde og stort tryk. Så processen koster energi til vandsønderdeling og komprimering, hvorfor det koster en hel del energi .

Spørgsmålet er så, bruger man kul, naturgas , vindkraft , vandkraft eller solcelleenergi til selve el-produktionen til vandsønderdelingen er ikke ligegyldigt.

 

I Danmark kan man når det blæser fint bruge VE kraft. Problemet er bare at store anlæg for at være rentable , helst skal kunne køre hele tiden.

Og dertil kommer forbrugere nok til ladestationerr, kraft o.s.v

Der skal falde mange dele på plads.

 

Se også:

https://www.energy-supply.dk/article/view/723964/direktor_brintfabrik_er_gennembrud_i_cowis_gronne_strategi

 

Ian

JSN Shine is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework