Built with JSN PowerAdminBuilt with JSN PowerAdmin

 

See other templatesSee other templates

 

Flyvemaskiner, vindmøller og racerbiler suges op når luft løber henover en buet overflade. Ved fly og møller udnyttes kræfterne ved biler forsøger man at neutralisere kræfterne.

 

Vandfly har altid vingerne anbragt højt på kroppen, så man kommer op i fri luft. Mens almindelige fly godt kan have vingerne tættere mod underlaget. Så vingerne vakuum er nogengange sensible overfor forholdene. Det ses om vinteren , hvor man er bange for at få overiset vingerne. Opdriften kan simpelthen ødelægges.

Ved jetfly er vingerne bredere og tyndere end f.eks. sportsfly. For det er ikke ligemeget hvor hurtigt en vinge føres igennem luft. Ved vindmøller skal spidsen helst rotere med mellem 30 og 33 meter per sekund for at få mest ud af den strømmende almindelige luft. Mens man med jetfly kan ændre på meget med en kraftig motor.

Det er vakuum , der optræder over vingen, som suger profilet op.

Fly der stopper i luften (staller) falder ned som en sten.

Stoppende vinger på en vindmølle giver ingen strøm.

Der skal altså bevægelse til på en eller anden måde for at udnytte luftens vakuum.

De mest effektive vindmøller har to vinger. Men på grund at vægt variationer foretrækker man tre vinger. Er der mange vindmøllevinger på samme aksel, så vil vakuum fra en vinge ødelægge vakuum fra de andre. Så mange vinger dur heller ikke.

Dengang fly i 1920erne havde to vinger (dobbeltdækkere) var det fordi man fløj for langsomt og derfor havde brug for store arealer. Bedre motore betød hurtigere fart og man fik mono plan maskiner.

Så den bedste vindmølle skulle i virkeligheden være en møllevinge med kontravægt. Det giver bare alt for mange vægt flytnings problemer og dermed vibrationer.

Man kan også trække bevægelsesenergien ud af vinden via vindens tryk. Og du har så en vindrose, der trykker på flade vingeblde. Eller en savoniusrotor (2 halve tromler), der trykkes rundt.

En modstandsmølle kan køre med 2½ gange vindens hastighed.

En vakuum mølle kan rotere med op mod 7 gange vindens hastighed. Og dermed udnytte energien betydeligt bedre.

Tung kold luft (med en del vanddamp) trækker bedre end tør luft. Så energiproduktionen om vinteren ved samme vindhastighed er større end om sommeren.

Den rigtige vingeform er altså vigtig for ydnyttelsesgraden på lokaliteten.

Ian

Dagens vits

- "Tjener, denne bøf er kold!" - "Naturligvis, hr. Koen har jo været død i flere dage."
Nive info
Gå til toppen