Built with JSN PowerAdminBuilt with JSN PowerAdmin

 

See other templatesSee other templates

 

 

De første dieselmotorer kørte slet ikke på diesel men på planteolie, da de blev introduceret for 100 år siden

.Aden manglende adgangetil dieselolie under krige har ført til anvendelsen af alternativer, som palmeolie, rapsolie, linolie og andre planteolier. Olier der fortsat kan anvendes i forbrændingsmotorer , hvis markedet lukker ned.

Og skal man dyrke på naturens præmisser , så vil planteolie på traktor og mejetærsker jo være mere i den ånd end petrokemiske produkter.

Alt efter hvilke klimabælte ,vil der være flere veje til fedt og olie produkter. Og nogle kan bruges som varmekilder og andre som brændstof i motorer.

For 100 år siden ophørte hvalfangsten i polarhavet efterhånden som hvalerne uddøde.Dengang var hovedforsyningen animalsk olie. I dag er det planteolie fra de øvrige klimabælter.

I Sverige er det olie fra rybs og hør (linolie). I Danmark er det olie fra raps , i Italien fra olieven og i Østen fra palmeolie. Men også mange andre planter indeholder planteolie.

Raffineres olien , så den er ren , er det et fint brændstof.

Og sammenligner man det med benzin , så er der meget mere energi i olie. ,Energi, der udnyttes til sejtræk i lastbiler, tog, ,dumpere og traktorer

Flere planteolier indeholder en del glycerin, der skal fjernes først. Ellers vil store klumper sætte sig i rør og dyser. Og det er jo ikke motorstop man ønsker.

Så når oliekilderne tørrer ud kan man fortsat dyrke marker. Behovet for brændstof vil stige. Og snart vil planteolie og korn konkurrere om jordarealerne. Så det er med konflikter i vente.

Ian

Dagens vits

Sergenten inspicerede de værnepligtige, og stoppede ved en ung mand med meget langt hår. - De skulle have været klippet for meget længe siden! - Jamen, hr. sergent, det blev jeg skam også..?
Nive info
Gå til toppen