Ruten nord om Rusland og Sibirien er nu åben for is og transport.

Med mulighed for afskibning af bl.a. naturgas åbner der sig nye muligheder i arktis.

Ruten er nu sejlbar med store isbrydere i sommerhalvåret og det har betydet mulighed for store tansporter. For ruten nord om Sibirien der godt nok er 5600 kilometer lang er langt kortere mod øst end ruten gennem Suez eller syd om Afrika.

 

Store infrastrukturer er på det sidste bygget langs Ishavet , hvorfra man nu sejler flydende naturgas.

Rusland har på det sidste investeret et beløb der svarer til 300 mio. korner på nye havne og bedre sejlrender.

 

I 2019 blev der på ruten alene transporteret 31,5 mio. ton gods. med stigende mængde i år.

Det er planen at nå op på 90 mio. ton i 2030. Idet man fortsat regner med at kunne sejle , hvor der for få år siden var totalt blokeret af is.

Nu vil man kunne eksportere dybt inde fra Sibirien og udnytte de store naturlige ressourcer i området. Det sidste så vi da det flydende atomkraftværk blev placeret i området.

 

Problemet bliver , ar hvis klimaet fortsat bliver mildere, så vil de store kulforekomster og de enorme mængder naturgas kunne trykke prisen hos os og presse afregningsprisen for VE.

Tidligere har det ikke været muligt at fragte større mængder ud af området , hvor alt flyder på permafrost og besværet været uoverstigelige. Men de sidste års milde klima ændrer tilsyneladende på balancerne også på Nordøstpassagen.

 

Se også

 

https://knr.gl/da/nyheder/godstransport-gennem-nord%C3%B8stpassagen-er-eksploderet-med-430-procent

 

Ian