Alt for lille kapacitet i forhold til det fremtidige behov for elektricitet.

Der skal snart til at tænkes nyt , hvis man fortsat vil øge omlægningen til en fremtid med et langt større el-forbrug. For ledningsnettet kan kun lige bære hvad vi producerer i dg.

 

Omlægning fra benzin og diesel til el- biler er allerede et problem. Der er alt for få ladestandere. Og de der er kan kun overføre opladning over tid . Hurtigladere kræver mange flere ampere , men det kræver så også kraftigere support fra højspændingen.

 

På samme måde , så blev nedlæggelsen af højspændingen fra Thy til Hostebro et skoloeeksempel på uduelig planlægning. Der hang 2 linier med 150.000 volt fra Thy nedover Thyholm og via Humlum. Og hvad gjorde man så ? Man lagde 2 kabellinier på 150.000 volt i stedet for 400.000 volt , som er almindeligt i dag.

Og nu vil området , der har megen vind ikke kunne opstille store vindmøller. For de kan ikke komme af med strømmen. Der er ingen fremtidssikring.

 

Og når højspændingen ikke kan aftage energien, så må den "sælges" til anden side.

Det kunne være til fjernvarmeværker med dyppekogere eller nye ladestationer til biler.

Et parallelnet bliver man nød til at tænke på i fremtiden.

 

Med omlægning fra oliefyr til varmepumper i fritliggende huse står man også overfor at skulle hente tusindvis af kilowatt og ampere ud af det nuværende ledningsnet.

Og brug af elektricitet til pumper, køkkenmaskiner,industri og meget mere vil næppe falde de næste mange år.

 

Mølleparker langt ude på havet er meget godt, men det kræver lange dyre forbindelser. Det var smartere med mere lokale knudepunkter , hvor tabene var mindre og forbruget bedre kunde fordeles praktisk.

 

Vindmøller og solcelleparker kommer der flere af, men de bør være mere centrale end decentrale.

Ligesom energilagre , forbrug og styring kunne hjælpe.

 

Skal elektriciteten være CO2 fri kræver det bedre højspændingsnet og bedre lokal styring indenfor en meget kort tid. Alternativt kan man godt glemme den fortsatte elektricificering.

 

Ian