Brint på gasform fylder utroligt meget i forhold til brændværdien., så alene tanken....

En ombygget Ford Fokus viste for mange år siden , at brint som driftsmiddel var både ustabilt og langt dårligere end benzin. Bilen gik i stå i hvert vejkryds og der var ingen power til accelarion.

Hvorimod biler med brændselsceller og brint kunne matche virkeligheden.

 

Siden er der kommet kryogenisk brint , hvor brinten holdes flydende og under højt tryk og lave temperaturer. Lidt ligesom flaskegas, men det kræver en masse energi at omdanne brændstoffet til flydende brændstof.

Og her er brændselsceller så vejen.

 

Problemet er energi. For ved elektrolyse bliver 50 procent til varme 25 procent til ilt og 25 procent til brint om man vil. Og det kræver en masse jævnstrøm plus en elektrolyt (svovlsyre).

Så allerede ved elektrolysen før den kryogeniske process vil der kun være 25 procent af enertgien tilbage.

 

Så brint er en sofistikeret løsning , der mest af alt egner sig til rumfart og ikke privat belisme.

 

Flaskegas er langt mere anvendeligt til biler. Og kendt teknik.

CO2 og brint kan omdannes til sprit eller metanol, der i næste process kan omdannes til flaskegas. Ved langt mere almindelige temperaturer.

 

Der er altså et alt for stort energitab ved at fremstille brint ti transportformål.

Men der er sikkert millioner at hente fra fonde og støtteordninger.

Lidt ligesom Kejserens Klæder.

Nogen bliver snydt.

 

Se også

 

https://ing.dk/artikel/rapport-brint-personbiler-kommerciel-fejlsatsning-241211?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=ing_daglig

 

Ian

JSN Shine is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework