Skibe, tog og lastbiler vil i fremtiden skulle udskifte dieselolie med alternativer.

Liquid Natur Gas. eller flydende naturgas vinder fortsat markedsandele indenfor industri og transport. I fremtiden vil LNG på grund af en lavere CO2 udledning komme mere i fokus.

For man vil omlægge til mere grønne løsninger.

 

Jo større og tungere transporten er des mere nødvendigt bliver det at finde lige så potente brændstoffer som dieselolie og tung fuelolie. Og her står LNG p.t. stærkt.

Men prise er naturligvis afgørende.

 

Problemet med Naturgas , brint og metan er at de er gasarter, der først skal komprimeres indtil de bliver flydende ligesom flaskegas. Det øger brændværdien og så fylder det ikke så meget som gas. Men det opnås kun ved brug af en masse energi til superkøling og sammentrykning.

Og så er lidt af brændværdien jo allerede brugt.

Dertil kommer transporten fra raffinaderi til brugssted.

Så kun der hvor man har ubegrænset billig energi kan det betale sig at komprimere gasserne.

 

Rusland sejler allerede nu LNG fra Nordsibirien til Østens industrier.

 

Metan kan også omdannes til træsprit (metanol) , der også er flydende men nu ikke under tryk.

 

Flydende gas kender vi fra flaskegas , hvor man via en ventil omdanner "væsken" til gas igen i sommerhuse, Hvad ingen normalt ved , så bruger man også flaskegas omvendt i asfalt maskiner. Her sidder flaskerne med ventilen nedad , så der kommer flydende gas ud. Det giver langt højere temperatur og kraftigere flamme.

Lidt en illustration på forskellen mellem ild i butangas , når det er som gas eller flydende gas.

 

Så tunge arbejdsmaskiner kunne for den sags skyld også køre på omvendt flaskegas.

 

Nu er så turen kommet til skibstransport , hvor også der eksperimenteres med flydende ammoniak som drivbrændstof.

 

Ian