Verdens største batteriproducent CATL kommer med nyt batterigennembrud.

Vi kender alle navnet "litium-ion batteri" , der er batteritypen der har gjort f.eks. Tesla bilen populær i en række lande. Andre kemiske batteri løsninger findes imidlertid også.

Vi kender blybatterier, nikkel-cadmium batterier og fra 1920erne jern-nikkel batteriet. Men der er mange flere. Hvor litium-ion hidtil hav været den bedste løsning.

 

Nu kommer så kinesiske CATI og fremviser et batteri der kan holde 2 mill. kilometer. Hvilket der skal sees i forhold til den nuværende litium-ion løsning på 240.000 kilometer.

 

Og spørgsmålet er så: Kan det nu passe ?

Kan man foretage et så stort teknologisk spring uden videre ?

Vi har før set fabrikanter skamrose deres produkter og maksimere udviklingen på papiret, men ikke i virkeligheden.

 

Og skulle det være tilfældet , så har batteriproducenten næppe øget kapaciteten mere end 10 procent. Alene prisen på "den nye opfindelse" vil afsløre fakta.

 

Nye store batterier vil efterhånden vinde indpas på backup systemer , nødstrømsanlæg og i batteribanker. Ligesom jernbane og kysttrafik vil kunne elektrificeres.

Vi ser i dag prototyper som Ærøsfærgen , små 2 personers fly og jernbaner i byområder.

 

Prisen vil styres i forhold til den fortsatte fokus på masseproduktion af tansportmidler.

 

Se også:

https://finans.dk/erhverv/ECE12198525/verdens-stoerste-batteriproducent-klar-med-banebrydende-elbilbatteri/?ctxref=ext

 

https://www.google.com/search?client=ubuntu&channel=fs&q=CATL&ie=utf-8&oe=utf-8

 

Ian

JSN Shine is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework